– Adina er en drømmerolle!
3. april 2025
Sopran Frøy Hovland Holtbakk er inne i sitt livs travleste år som operasanger. Likevel var hun ikke i tvil da hun fikk tilbud om rollen som Adina på Fredriksten festning.
Sopran Frøy Hovland Holtbakk er inne i sitt livs travleste år som operasanger. Likevel var hun ikke i tvil da hun fikk tilbud om rollen som Adina på Fredriksten festning.
Frøy Hovland Holtbakk har kommet gjennom et nåløye så trangt at det er uoppnåelig for de fleste: Hun har treårig åremålskontrakt som solist i Den Norske Opera & Ballett (DNO&B). Det betyr at hun har full jobb ved operaen i Oslo. Når hun likevel dukker opp på Fredriksten festning som Adina i Elskovsdrikken i juni, sier det noe om hvor motivert hun er for rollen.
– Jeg har faktisk premiere på Cosi fan tutte ved DNO&B uka før de musikalske prøvene på Elskovsdrikken begynner. Men dette hadde jeg så lyst til å gjøre, så det får bare bli travelt, ler hun.
I et normalår har Frøy cirka 4 ulike operaproduksjoner. Fra august 2024 til august 2025 synger hun i hele 6 forskjellige oppsetninger – hvorav to utendørs. Det blir en ny opplevelse.
– Jeg har faktisk aldri sunget utendørsopera tidligere, bare mindre konserter under åpen himmel. Men i sommer har jeg Elskovsdrikken i juni og Sound of Music i Moster amfi i august. Livet er merkelig tilfeldig, konkluderer hun.

Frøy (til høyre) som Grete i Hans og Grete. Foto: Erik Berg, DNO&B
Fra teaterdrøm til operascenen
At Frøy skulle bli operasanger, var på en måte også litt tilfeldig. Hun vokste opp med mye musikk, spilte fløyte og sang i kor. Første gang hun sang offentlig, sang hun Beatles, og da hun begynte med sangtimer, sang hun bare pop og jazz. Planen var å bli skuespiller, og etter dramalinje på videregående gikk turen til teaterlinja ved Romerike Folkehøgskole. Der ble hun engasjert i et korprosjekt med korpartier fra kjente operaer. Frøy merket at hun kunne synge både lyst og høyt, og at den klassiske måten å synge på var utrolig gøy.
– Jeg gikk musikallinjen ved Bårdar-akademiet, men sanglæreren min oppfordret meg til å søke klassisk sang på Barratt Due, fordi hun hørte potensialet. Jeg sto ved et veiskille – skulle jeg velge teater, opera eller musikal? Til slutt fant jeg ut at som operasanger kunne jeg kombinere alt, forteller Holtbakk.
Og Frøy blir bare mer og mer glad i operasjangeren. Det som fascinerer henne mest, er kraften i den menneskelige stemmen, at stemmen kan bære over et helt orkester. Når alt klaffer, er det ingenting som stikker dypere enn opera. For når stemmen virkelig treffer, går den ned i de dypeste urfølelsene. Og hun synes det er helt fantastisk å få innta en ny rolle.

Fra Cosi fan tutte, som har premiere på DNO&B 30. april. Foto: Erik Berg, DNO&B
Frekke og freidige Adina
Frøy har spilt mange kule roller som med sine unike egenskaper gjør det gøy, som når hun som Grete i Humperdincks Hans og Grete nylig fikk lov å leke og finne fram sitt indre barn. Med Adina, derimot, må hun ta fram en frekkere og mer freidig side av seg selv.
– Adina er veldig tøff. Hun har funnet sin løsning på livet og er ikke redd for å si sin mening. Problemet er bare at hun er inne på litt feil spor, og fordi hun er stolt og sta, rikker hun seg ikke fra det hun har valgt, analyserer Frøy.
Holtbakk innrømmer at hun kjenner seg igjen i deler av Adina, men at hun må oppspore sin indre tenåring for å finne det riktige følelsesspekteret. 50-60-tallsestetikken som kunstnerisk team har valgt, derimot, kjenner hun seg umiddelbart hjemme i. Og hun har store forventninger til å jobbe med et så godt kunstnerisk team.
– Jeg gleder meg utrolig mye til å jobbe med disse folka. Og til å tilbringe tid i Halden – jeg har mange gode barndomsminner fra somre i Østfold og har fortsatt mye familie der. Kort sagt: Jeg gleder meg!