En opera tar form
18. januar 2022
Vi fikk tilgang til den eksklusive skisseblokka til kostymedesigner Anette Werendskiold
Vi fikk tilgang til den eksklusive skisseblokka til kostymedesigner Anette Werendskiold.
Anette har jobbet med kostymedesign for en rekke opera- og teaterforestillinger på blant annet Den Norske Opera, Nationaltheatret, Oslo Nye, Den Nasjonale Scene, Hålogaland teater, Operaen i Kristiansund og Kilden i Kristiansand.
Anette hadde også kostymeansvar hos Opera Østfold i forbindelse med Tryllefløyten i 2017.
Et spennende dypdykk i skisseboka avslører fine detaljer om de forskjellige rollene i «Den flyvende hollender».
Vi befinner oss i en avskjermet kystby, et bortgjemt sted en gang på 1800-tallet.
«Voldsomme stormer herjer langs norskekysten. Kaptein Daland og hans mannskap er på vei hjem, men blir tvunget til å søke nødhavn i påvente av bedre vær. Når de norske sjøfolkene går til ro, legger et ukjent skip til i en bukt like ved.»
«I spinneriet jobber kvinnene sammen med Senta, Kaptein Dalands datter. Senta virker fjern og drømmer seg bort.»
«Mary, som har ansvaret i spinneriet, ber Senta frigjøre seg fra dagdrømmene, men Senta klarer ikke tenke på annet enn Den flyvende hollender; fortellingen om sjømannen som ble dømt til å seile på havet til evig tid.»
«Erik, Sentas barndomsvenn og kjæreste, har vært vitne til hvor besatt Senta er av fortellingen om den fortapte sjømannen og han frykter det verste.»
«Det fremmede skipet bærer hollandsk flagg og det hviler en forbannelse over både skipet, mannskapet og kapteinen. Forbannelsen kan kun brytes gjennom at de møter betingelsesløs kjærlighet, og hvert syvende år setter kapteinen – Hollenderen – kurs mot land i håp om å kunne oppnå dette.»